tag:blogger.com,1999:blog-51130835103117297452024-03-13T07:01:04.506-07:00PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATANSelajuAnginhttp://www.blogger.com/profile/17002388140088797356noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-5113083510311729745.post-27165667707450336922011-10-24T09:52:00.000-07:002011-10-24T09:52:49.286-07:00Kecergasan<ul><li>Konsep tunjang ini menitik beratkan keupayaan murid melakukan aktiviti fizikal secara berterusan .</li>
<li>Tumpuan diberi kepada komponen kecergasan berasaskan fizikal.</li>
</ul><h2><span style="font-size: large;"><span class="mw-headline" id="Kecergasan_Fizikal">Kecergasan Fizikal</span></span></h2><h2><span style="font-size: large;"><span class="mw-headline" id="Koordinasi">Koordinasi</span></span></h2><ul><li>Imbangan</li>
<li>Ketangkasan</li>
<li>Kuasa</li>
<li>Masa Respons</li>
<li>Kepantasan</li>
</ul><h2><span style="font-size: large;"><span class="mw-headline" id="Berasaskan_pelakuan_motor">Berasaskan pelakuan motor</span></span></h2><ul><li>Berasaskan kesihatan</li>
<li>Daya tahan kardiovaskular</li>
<li>Daya tahan Otot</li>
<li>Kekuatan</li>
<li>Kelenturan</li>
<li>Komposisi badan</li>
</ul><h2><span style="font-size: large;"><span class="mw-headline" id="Kemahiran">Kemahiran</span></span></h2>Konsep tunjang ini menitikberatkan keupayaan melakukan kemahiran daripada aspek pergerakan otot Tumpuan diberi kepada kemahiran asas dalam permainan , olahraga, gimnastik, pergerakan kreatif dan rekreasi<br />
<br />
<h2><span style="font-size: large;"><span class="mw-headline" id="Kesukanan">Kesukanan</span></span></h2>Konsep tunjang ini menitik beratkan kefahaman dan pengetahuan bagi mengukuhkan amalan pendidikan jasmani dan sukan. Tumpuan diberi kepada aspek keselamatan, pengurusan, kerjaya etika dan isu-isu dalam pendidikan jasmani dan sukan.<br />
<br />
<h2><span style="font-size: large;"><span class="mw-headline" id="Kesihatan_Diri_dan_Keluarga">Kesihatan Diri dan Keluarga</span></span></h2><ul><li>Konsep tunjang ini adalah penjagaan asas kesihatan diri, perasaan, kekeluargaan</li>
<li>Tumpuan diberi kepada kesihatan diri, seksualiti, kekeluargaan, perkahwinan dan keibubapaan</li>
</ul><h2><span style="font-size: large;"><span class="mw-headline" id="Gaya_Hidup_Sihat">Gaya Hidup Sihat</span></span></h2><ul><li>Konsep tunjang ini adalah pengalaman aktiviti kehidupan harian yang sihat dan menjauhi tingkah laku berisiko secara berterusan.</li>
<li>Tumpuan diberi kepada penyelesaian konflik, pengurusan stres, kemahiran merancang, pemakanan, penyalahgunaan bahan dan pencegahan dadah</li>
</ul><h2><span style="font-size: large;"><span class="mw-headline" id="Kebersihan_dan_Keselamatan_Persekitaran">Kebersihan dan Keselamatan Persekitaran</span></span></h2>Konsep tunjang ini adalah pemeliharaan kebersihan dan keselamatan persekitaran dan pertolongan cemasSelajuAnginhttp://www.blogger.com/profile/17002388140088797356noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5113083510311729745.post-37249036987382530962011-10-24T09:36:00.001-07:002011-10-24T09:43:16.475-07:00Objektif Pendidikan JasmaniBertujuan membantu murid menjadi cergas melalui pembelajaran aktiviiti fizikal dan amalan kecergasan. Pembelajaran dilakukan dengan mengutamakan tiga perkara utama :<br />
Kognitif, mengetahui dan memahami akan aspek kecergasan dan boleh diamalkan dalam kehidupan seharian.<br />
<br />
<h3><span style="font-size: large;"><span class="mw-headline" id="Matlamat_Pendidikan_Kesihatan">Matlamat Pendidikan Kesihatan</span></span></h3>Pendidikan Kesihatan bertujuan membantu murid meningkatkan pengetahuan kesihatan, memupuk sikap positif terhadap kesihatan, dan mengamalkan gaya hidup sihat.<br />
<br />
<h2><span style="font-size: large;"><span class="mw-headline" id="Apakah_Budaya_Pembelajaran_Pendidikan_Jasmani.3F">Apakah Budaya Pembelajaran Pendidikan Jasmani?</span></span></h2><ul><li>Penglibatan murid secara aktif dan selamat</li>
<li>Interaksi yang kreatif dengan rakan, bahan dan alatan</li>
<li>Penyimpanan rekod kegiatan murid sebagai bukti pembelajaran</li>
</ul><h2><span style="font-size: large;"><span class="mw-headline" id="Apakah_Budaya_Pembelajaran_Pendidikan_Kesihatan.3F">Apakah Budaya Pembelajaran Pendidikan Kesihatan?</span></span></h2><ul><li>Penglibatan murid secara penghayatan ilmu</li>
<li>Interaksi dengan guru, rakan dan masyarakat</li>
<li>Penyimpanan rekod kesihatan dan kegiatan murid sebagai bukti pembelajaran</li>
</ul>SelajuAnginhttp://www.blogger.com/profile/17002388140088797356noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5113083510311729745.post-31194956821276183892011-10-24T09:35:00.001-07:002011-10-24T09:35:25.221-07:00Maksud Pendidikan KesihatanPendidikan Kesihatan merupakan suatu proses membekalkan atau menggunakan pengalamaan bagi mempengaruhi secara mendalam kefahaman, sikap dan amalan berhubung dengan kesihatan individu, keluarga dan komuniti.SelajuAnginhttp://www.blogger.com/profile/17002388140088797356noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5113083510311729745.post-81129420706918532112011-10-24T09:28:00.000-07:002011-10-24T09:31:23.889-07:00Definisi Pendidikan Jasmani dan Kesihatan<ul><li>Barrow (1971, 1983) menyatakan Pendidikan Jasmani dalam konteks ‘pengalaman pendidikan menyeluruh’ dan berkait dengan hal seumur hidup setiap individu.</li>
</ul><ul><li>Baley & Field (1976), satu proses pengubahsuaian dan pembelajaran berkenaan organik, neuromaskular, intelektual, sosial, budaya, emosional dan estetik, hasil melalui aktiviti-aktiviti fizikal yang terpilih dan agak rancak,</li>
</ul><ul><li>Freeman (1977, 1992) menegaskan bahasa Pendidikan Jasmani meliputi pembangunan fizikal dan mental dan menumpu pada tiga domain pendidikan, iaitu psikomotor, kognitif dan afektif.</li>
</ul><ul><li>Lumpkin (1990) berpendapat Pendidikan Jasmani merupakan suatu proses yang membolehkan individu mempelajari kemahiran-kemahiran fizikal, mental dan sosial serta tahap kecergasan yang tinggi.</li>
</ul><ul><li>Dauer (1995) berpendapat Pendidikan Jasmani ialah sebahagian daripada program pendidikan yang menyeluruh, yang memberi sumbangan pada asasnya melalui pengalaman-pengalaman pergerakan kepada perkembangan dan pembangunan keseluruhan kanak-kanak.</li>
</ul>SelajuAnginhttp://www.blogger.com/profile/17002388140088797356noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5113083510311729745.post-76587322187335216652011-10-24T09:26:00.000-07:002011-10-24T09:26:22.029-07:00Pengenalan Tentang Pendidikan Jasmani dan Kesihatan<b>Pendidikan Jasmani</b> merupakan suatu proses yang bertujuan meningkatkan prestasi manusia melalui aktiviti fizikal yang berkait rapat dengan pemilikan dan penghalusan kemahiran-kemahiran motor; pembangunan dan pemeliharaan kecergasan untuk kesihatan optimum dan keadaan baik; memperoleh pengetahuan, dan pembangunan sikap-sikap positif terhadap aktiviti fizikal Jenny (1961) dan Williams (1964) berpendapat bahawa Pendidikan Jasmani memberi pendidikan melalui aktiviti fizikal dan matlamatnya mempengaruhi semua perkembangan fizikal termasuk perkembangan mental dan sosial.SelajuAnginhttp://www.blogger.com/profile/17002388140088797356noreply@blogger.com0